خانه دات کام

تجهیزات خانه و ساختمان

خانه دات کام

تجهیزات خانه و ساختمان

هر آنچه باید در مورد مصالح پلاستیکی بدانیم !

مصالح پلاستیکی ویژگی های گوناگونی دارند که باعث استفاده از آنها در ساخت و ساز یا سایر کاربردهای ساختمانی می شود.

پلاستیک چیست؟

پلاستیک یک ماده آلی است که از چسباننده ها یا رزین های طبیعی یا مصنوعی تشکیل می شود و می تواند با قالب گیری یا بدون آن ساخته شود. این ماده همچنین در سراسر جهان به عنوان یک ماده مهندسی به کار می رود. برای دانستن اهمیت مهندسی پلاستیک به خصوص در کاربردهای ساختمانی، شناخت ویژگی ها و مشخصات آن لازم است.

مثال هایی از کاربرد پلاستیک به عنوان مصالح ساختمانی در پکن، پایتخت کشور چین، ساختمان مرکز آبی ملی پکن (مکعب آبی) برای برگزاری رقابت های ورزشی آبی در المپیک 2008 ساخته شد. سازه این ساختمان از فولاد ساخته شده که با بالشتک های ETFE، که نوعی پلاستیک است پوشانده شده است. پلاستیک های ETFE مقاومت به خوردگی بالایی دارند و به همان میزان در مقابل تغییرات دمایی، دوام بالایی دارند. ساختمان مکعب آبی بزرگترین سازه ETFE در جهان است.

مشخصات پلاستیک به عنوان مصالح ساختمانی :

هر ماده پلاستیکی ویژگی های خاص خود را دارد که آن را برای کاربردهای خاص آن مناسب می کنند. عملکرد مناسب مواد پلاستیکی در مهندسی بیش از همه چیز به انتخاب نوع درست پلاستیک برای عملکرد مورد انتظار بستگی دارد.در ادامه برخی ویژگی های کلی پلاستیک را برمی شمریم.

• ظاهر پلاستیک : انواع مختلفی پلاستیک، از جمله پلاستیک های شفاف، رنگی و غیره در بازار وجود دارند که این ویژگی های ظاهری متفاوت را از ترکیبات خاصی که موقع ساخت در آنها به کار می رود کسب می کنند. به همین دلیل پلاستیک ها با توجه به ظاهر زیبایی که می توانند داشته باشند به طور گسترده در نمای ساختمان ها به کار می روند.

• مقاومت شیمیایی پلاستیک : پلاستیک مقاومت بالایی در مقابل مواد شیمیایی و حلال ها دارد. عامل تعیین کننده در میزان این مقاومت، ترکیب شیمیایی پلاستیک در هنگام ساخت است. بیشتر پلاستیک های موجود در بازار در مقابل خوردگی مقاومند. بنابراین در کاربردهایی از جمله لوله های آب که احتمال خوردگی و پوسیدگی فلزات بیشتر است، از پلاستیک استفاده می شود.

• پایداری ابعاد : پلاستیک های ترموپلاستیک انواعی از پلاستیک هستند که می توان شکل آنها را به راحتی تغییر داد تا مورد استفاده مجدد قرار گیرند. اما در مورد پلاستیک های ترموست اینگونه نیست و تغییر شکل و قالبگیری مجدد آنها غیرممکن است.

• قابلیت کشش : کشش پذیری مواد پلاستیک بسیار کم است. هنگام وارد آمدن تنش کششی به مصالح پلاستیک، این احتمال وجود دارد که بدون بروز هرگونه علامت اولیه ای، ناگهان بشکنند.

• ماندگاری پلاستیک : پلاستیک هایی با سختی سطح کافی، ماندگاری بالایی دارند. گاهی پلاستیک ممکن است مورد حمله جانوران موذی و موریانه ها قرار گیرد، به خصوص پلاستیک های ترموپلاست، اما از آنجا که پلاستیک هیچ ارزش غذایی برای این جانوران ندارد، در این مورد جای نگرانی نیست.

• عایق الکتریکی : پلاستیک ها عایق های خوبی برای الکتریسیته هستند. به همین دلیل از آنها برای ساخت روکش سیم ها و کابل های برق و نیز وسایل الکترونیکی استفاده می شود.

• پرداخت سطح : هرگونه عملیات پرداخت سطحی را می توان روی لاستیک انجام داد. تولید انبوه دانه های پلاستیکی با سطوح یکنواخت با استفاده از ابزار فنی دقیق در هنگام ساخت انجام می گیرد.

• مقاومت به آتش :با توجه به ساختار متفاوت مواد پلاستیک، مقاومت آنها به افزایش دما یا آتش می تواند در گستره وسیعی تغییر کند. پلاستیک های ساخته شده از استات سلولوز به آرامی می سوزند. پلاستیک های ساخته شده از PVC به راحتی آتش نمی گیرند. پلاستیک های ساخته شده از فرمالدهید فنول و فرمالدهید اوره مصالحی ضدحریق هستند.

• نصب : نصب مصالح و اجزاء ساختمانی پلاستیکی بسیار ساده است. آنها را می توان با پرچ، پیچ، یا چسب در محل مورد نیاز نصب کرد.

دکوراسیون داخلی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.