خانه دات کام

تجهیزات خانه و ساختمان

خانه دات کام

تجهیزات خانه و ساختمان

چرا شهرهای ما روح ندارند؟


چرا شهرهای ما روح ندارند؟

«معماری هماهنگی فضاهای به‌هم پیوسته است گر در آن انسان نباشد آن فضاها مرده است».

موقعی که از من خواسته شد در زمینه زیبایی‌های شهر مطلبی بنویسم، پیش خود می‌گفتم من که هر چه تا به حال گفته و نوشته‌ام به جایی نرسیده است. چون فضا، فضای به کار بستن ایده‌ها و افکار مثبت و سازنده نبوده است. در نتیجه جایی برای پژوهش و پیشنهادهای سازنده هم وجود ندارد. شهر موقعی که شالوده‌اش از بین رفت، پایه و اساس قانونی‌اش از بین رفت، برنامه‌ریزی و مدیریتش از بین رفت، همین می‌شود که تهران گرفتارش شده است.

چندی پیش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی از یکی از مشهورترین متخصصان محیط‌زیست کشورمان پرسیدند از چه زمانی است که این ناهنجاری‌ها، این نابسامانی‌ها و... در شهر وجود دارد؟ آن متخصص پاسخ گفت از بی‌فرهنگی مردم. تقصیر از شهروندان است. سپس در فیلم مستندی که به نمایش گذاشته شد درخت‌های قطع‌شده یکی از زیباترین خیابان‌های تهران را که در مقیاس جهانی شهرت دارد شمارش کردند. از دویست عدد تجاوز می‌کرد. معلوم شد که این محور، خیابان ولیعصر است که گرفتار این آفت شده است. در اینجا مقصر کیست؟ مردم، شهرداری، شهردار، قانون، ضوابط، محیط‌زیست، سازمان فضای سبز؟ واقعاً مقصر کیست؟

در سرزمینی که یک درخت، یک قطره آب را نعمت خدا می‌دانند هدردادن آب و قطع درختان سرسبز و خرم جنایت محسوب می‌شود. آنکه درختان را از بین می‌برد جنایتکار و آنکه دست گدایی در مقابل این عمل انجام شده دراز می‌کند خیانتکار است.

از مطرح‌کردن این واقعیات واهمه نداشته باشیم. مشهورترین متخصص زیست‌شناسی در مقابل عمل انجام‌شده قطع درختان خیابان ولیعصر، تقصیر را به گردن بی‌فرهنگی مردم گذاشت. ایشان از گفتن واقعیت طفره رفتند. مسئله بی‌فرهنگی مردم نیست بلکه مسئله از بین‌رفتن اخلاق و وجدان حرفه‌ای است که در همه گروه‌ها و تخصص‌ها از بین رفته است.

حالا از راهی دیگر این مسئله را تحلیل کنیم. من فکر می‌کنم هر چیزی که مفید باشد زیبا است. آنچه که کاربرد عقلایی داشته باشد مفید است. پس زیبایی بستگی با کاربرد عقلایی دارد ولی خود زیبایی هم فی‌نفسه دارای پارامترهای متعدد و فاکتورهای مختلفی است که اگر در آن نباشد جز و زیبایی محسوب نمی‌شود. زیبایی از تناسبات و هارمونی بین آن‌ها و آنچه که حاصل آن‌هاست به‌دست می‌آید.

یک کار معماری در چه موقع زیبا است؟ در زمانی که از هارمونی و هماهنگی بین تناسبات فضاهای شکل‌دهنده آن برخوردار باشد و همچنین کاربرد مفیدی هم داشته باشد. کاربرد مفید در چیست؟ در این‌جاست که پای انسان هم وارد کارزار می‌شود. پس کار بسیار مشکل شد چون اصولاً انسان موجودی داناست حتا اگر کار خلاف بکند ولی باز هم داناست. یک شهر موقعی زیباست که شهروندان در فضای آن شهر با آرامش و صلح و صفا و بدون تنش در جوار یکدیگر زندگی کنند.

اما عامل زیبایی از شهر تهران رخت بر بسته است. البرز زیبا پیدا نیست. آلودگی در هر زمینه‌ای مانع اصلی پیدایش زیبایی‌ها است. دست‌های‌مان آلوده است. آسمان خاکستری است و افکارمان سیاه در افکار سیاه‌رنگ‌ها پیدا نیست. فرهنگ عمومی به جای پیشرفت به قبل از یک صد‌سال قبل نزول کرده. در آن زمان آن فرهنگ برای خود زیبا بود چون تمدن آن‌چنان بود. امروز با تمدنی که در پیشرفت‌های جهان می‌بینیم - منظور پیشرفت‌های صنعتی است - و آن را به زمان و مکان خود می‌آوریم، متوجه می‌شویم که با فرورفتن در فرهنگ‌های دیرین به جایی نمی‌رسیم و استفاده از این ابزار و آلات امروزی فرهنگ دیگری می‌خواهد.

البته برای یک روستایی ممکن است این زرق‌وبرق‌ها و این گچ‌بری‌های گل و بوته‌وار که به در و دیوار ساختمان‌ها چسبانده می‌شود جالب باشد و از این همه شلوغی و درهم‌ریختگی خیابان‌ها لذت برد ولی این‌ها با تعاریفی که امروزه از زیبایی می‌شود در یک راستا قرار نمی‌گیرد. زیبایی آسمانی است. انسان از یک موسیقی خوب که روح شادی‌آفرین داشته باشد، فکرش و روح و روانش در آسمان‌ها به پرواز درمی‌آید. چون در آن موسیقی از هارمونی در ملودی‌های طبیعی در هماهنگی با یکدیگر استفاده شده است.

شهر، موسیقی است. هارمونی در رفتارهاست و ملودی طبیعی، انسان‌ها هستند. اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد هیچ‌چیز و هیچ‌کس و هیچ رفتاری زیبا نیست. میدان نقش جهان در اصفهان زیباست برای اینکه همه می‌گویند زیباست، پس حتماً زیباست. اما این زیبایی آن در چیست؟ در رازهای پنهانش؟ در طول و عرض زیادش؟ در فلسفه بین بازار، مسجد، حکومت و تاریخ؟ در معماری بی‌نظیرش؟ در طاق و قوس‌های تکراری‌اش؟

این میدان تاریخی و بی‌نظیر که یک طرف قصر جالب عالی‌قاپوست و سوی دیگرش مسجد حیرت‌انگیز شاه صفوی با چرخش ۴۵درجه‌ای به‌سوی قبله است و روبه‌روی آن سردر ورودی بازارهای سرپوشیده خنک با عطر ادویه‌های مختلف که بوی شرق را به غربی‌ها می‌رساند و سوی چهارم گنبد اُخرارنگ خفته و متواضع شیخ لطف‌الله است، اما تهی و بی‌روح و خالی از انسان افتاده است.

در پشت این ریتم یکسانِ طاق و قوس‌ها که چهار سوی میدان را می‌چرخد و عناصر چهارگانه را به یکدیگر پیوند می‌زند، بازار سر پوشیده قیصریه وجود دارد که موضوع جالبی در آن دیده می‌شود؛ رابطه بین تجارت و صنایع دستی که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در کنار این فعالیت‌های بازاری تنگاتنگ، مدرسه‌های قرآنی، تمرین‌های ادامه‌دارِ زورخانه‌ای، فضاهای کاروان‌سرایی که در طول بازار دیده می‌شوند و حمام‌های عمومی که فرورفتگی ورودی آن‌ها نظر رهگذارن را جلب می‌کند، حکایت از یک همبستگی زندگی اجتماعی می‌کند.

آنچه که در سرتاسر این بازار سرپوشیده حتا در تابستان گرم و سوزان باقی می‌ماند، احساس آرامش‌بخشی است که با نور ملایمی که از روزنه‌های بالایی طاق‌های خفته به فضای پر از عطر ادویه‌جاتی که مختص بازارهای شرق است تابیده می‌شود تا رنگ‌های زرد، قرمز، سبز و زرد هندی و گردهای سیاه را در معرض دید انسان‌هایی قرار دهد که وجود آن‌ها باعث گرمی دل‌ها می‌شود.

از بازار که خارج می‌شویم، میدانی را در مقابل داریم که هیچ نوع آثار حیاتی در آن دیده نمی‌شود. میدان زیبای صفوی به فضای تهی مرده‌ای تبدیل‌شده که حتا یک کافه قنادی که فضایی دل‌چسبی برای نشستن و آب خنک نوشیدن را داشته باشد در آن دیده نمی‌شود. این فضای حجیم تهی، دلتنگ است، افسردگی به همراه دارد، پس زیبا نیست. 

درب اتوماتیک

شیشه مورد نیاز ساخت و ساز خود را بشناسیم !

شیشه یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی، معماری و مهندسی است که در انواع مختلف و با خواص متفاوت به کار برده می شود.

انواع مختلف شیشه

در ساخت و ساز، بنا به کاربرد مورد نظر و خواص مورد نیاز شیشه، از انواع مختلف آن در کاربردهای گوناگون در ساختمان استفاده می شود.

انواع شیشه های مورد استفاده در ساخت و ساز به شرح زیر هستند:

• شیشه فلوت : شیشه فلوت از سیلیکات سدیم و سیلیکات کلسیم ساخته می شود و به همین دلیل به آن شیشه آهک قلیایی گفته می شود. این شیشه ها تخت و شفاف هستند و به همین دلیل درخشندگی خاصی دارند. ضخامت این شیشه ها از 2 تا 20 میلی متر می تواند متغیر باشد و چگالی سطحی آنها از 6 تا 36 کیلوگرم بر متر مربع است. از این شیشه ها در ویترین مغازه ها، مکان های عمومی، پنجره های مدرن و ... استفاده می شود.

• شیشه نشکن : شیشه های نشکن در ساخت پنجره ها، نورگیرها، طبقات شیشه ای و ... به کار می روند. در روند ساخت اینشیشه ها به آن انواعی از پلاستیک های پلی وینیل افزوده می شود و به همین دلیل در موقع شکستن، ماننده شیشه معمولی به قطعات تیز و برنده خرد نمی شود.

• شیشه های لایه ای : شیشه های لایه ای در واقع ترکیبی چندلایه از شیشه معمولی هستند، بنابراین وزن آنها از شیشه های معمولی بیشتر خواهد بود. این شیشه ها همچنین ضخامت بیشتری دارند و در مقابل عبور پرتوهای ماورای بنفش (UV) و صدا مقاوم هستند. از این شیشه ها در ساخت آکواریوم ها، پل ها و ... استفاده می شود.

 • شیشه های فوق تمیز :شیشه های فوق تمیز یا خودتمیز شونده با داشتن ویژگی های خاص در واکنش به نور و آب در مقابل لک شدن مقاوم هستند و ظاهر زیبای خود را حفظ می کنند. به همین دلیل این شیشه ها شرایط نگهداری ساده ای دارند.

• شیشه های کروماتیک : از شیشه های کروماتیک در بخش مراقبت های ویژهء بیمارستان ها (ICU)، اتاق های ملاقات و ... استفاده می شود. این شیشه ها بازدهی شفافیت شیشه را کنترل می کنند و از فضاهای داخلی در برابر نور خورشید محافظت می کنند. شیشه های کروماتیک ممکن است با لایه ای حساس به نور پوشش داده شده و فوتوکرومیک باشند، یا با لایه ای حساس به گرما پوشش داده شوند و ترموس کروماتیک باشند و یا اینکه به لایه ای الکتریکی پوشانده شوند و الکتروکرومیک باشند.

 

 دکوراسیون داخلی

دیوار پرده ای فناوری نماسازی

دیوار پرده ای یک از اجزاء به کار رفته در فناوری نماسازی ساختمان های بلند است.

عملکرد دیوار پرده ای در ساختمان

نمای ساختمان مشتمل بر پنجره ها ی دیواری، اجزاء پوشاننده و دیوار پرده ای است که جداره بیرونی ساختمان را می سازد. سیستم دیوار پرده ای اکنون علاوه بر جنبه های زیبایی و کاربردهای دیگری که دارد، در سازه ساختمان هم اهمیتی به اندازه اجزاء سازه ای یافته است. دیوار پرده ای از آنجا که بیشترین ارتباط را با اتمسفر خارجی ساختمان دارد، باید طراحی مناسبی داشته باشد، و با در نظر گرفتن اصول کاربردی و پایداری باید به دقت نصب و نگهداری شود.

 

 

 

 

جلوگیری از نفوذ آب

جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان، اساسی ترین عملکرد نمای ساختمان است. اما نصب صفحه های پرده ای کاملاً نشت ناپذیر عملاً غیرممکن است. به همین دلیل دو سطح مانع در مقابل آب ایجاد می شود. در سطح اول تلاش می شود از ورود آب به زیر نما جلوگیری شود و در صورتی که این آب از این مانع عبور کند، در سطح دوم باید مسیرهایی تعبیه شود که آب وارد شده از طریق آن بتواند به بیرون هدایت شود.

نشت ناپذیری به هوا

این عملکرد بیشتر به عنوان یک عامل زیست محیطی برای کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید ناشی از اتلاف یا جذب گرمای ساختمان از طریق منابع درونی و بیرونی در نظر گرفته می شود.

 دکوراسیون داخلی

دیوار پرده ای فناوری نماسازی

 

دیوار پرده ای فناوری نماسازی

دیوار پرده ای یک از اجزاء به کار رفته در فناوری نماسازی ساختمان های بلند است.

عملکرد دیوار پرده ای در ساختمان

نمای ساختمان مشتمل بر پنجره ها ی دیواری، اجزاء پوشاننده و دیوار پرده ای است که جداره بیرونی ساختمان را می سازد. سیستم دیوار پرده ای اکنون علاوه بر جنبه های زیبایی و کاربردهای دیگری که دارد، در سازه ساختمان هم اهمیتی به اندازه اجزاء سازه ای یافته است. دیوار پرده ای از آنجا که بیشترین ارتباط را با اتمسفر خارجی ساختمان دارد، باید طراحی مناسبی داشته باشد، و با در نظر گرفتن اصول کاربردی و پایداری باید به دقت نصب و نگهداری شود.

 

 

 

 

جلوگیری از نفوذ آب

جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان، اساسی ترین عملکرد نمای ساختمان است. اما نصب صفحه های پرده ای کاملاً نشت ناپذیر عملاً غیرممکن است. به همین دلیل دو سطح مانع در مقابل آب ایجاد می شود. در سطح اول تلاش می شود از ورود آب به زیر نما جلوگیری شود و در صورتی که این آب از این مانع عبور کند، در سطح دوم باید مسیرهایی تعبیه شود که آب وارد شده از طریق آن بتواند به بیرون هدایت شود.

نشت ناپذیری به هوا

این عملکرد بیشتر به عنوان یک عامل زیست محیطی برای کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید ناشی از اتلاف یا جذب گرمای ساختمان از طریق منابع درونی و بیرونی در نظر گرفته می شود.

دکوراسیون

حفرزمین برای ایجاد فضای تازه برای زندگی

یک استودیوی معماری در کانادا، طی نوسازی خانه ای 100 ساله، با حفر زیرزمین فضای تازه ای برای زندگی در ساختمان ایجاد کرده است.

خلاقیت یک استودیوی معماری

سازه اصلی ساختمان که در سال 1901 ساخته شده، نیاز شدیدی به نوسازی داشت و تقریباً تمام اجزای آن طی عملیات اجرایی تعویض شدند. با توجه به عرض حدود 7.5 متری زمینی که ساختمان در آن بنا شده، سازه ساختمان نسبتاً باریک است، بنابراین برای افزایش فضای قابل استفاده در طبقات خانه، سطح زیرزمین سابق آن پایین آورده شده تا تبدیل به طبقه ای کامل شود.

 

 

 

 

این کار به معماران اجازه داد تا فضای نشیمنی با ارتفاع بلندتر برای این خانه 140 مترمربعی ایجاد کنند و در فضای نسبتاً وسیع ایجاد شده، آشپزخانه، اتاق نشیمن و فضای غذاخوری جدیدی بسازند. در مقابل ورودی جنوبی خانه، یک راه پله چوبی راهی به طبقه میانی ایجاد می کند که در آن اتاق خواب های اصلی و یک اتاق کار خانگی قرار دارند. این راه پله تا زیر شیروانی و دو اتاق خواب اضافی دیگر ادامه می یابد. معماران تلاش کرده اند که تا جایی که امکان دارد عناصر قدیمی قابل استفاده خانه را در جای خود نگاه دارند.

 دکوراسیون داخلی